zondag 11 december 2016

Vwo-extra, wat voegt het toe?

Een verhaal van een 1VX-leerling, met twee korte interviews met een oudere VX-leerling en een docent. 

Zoals velen weten heeft het St. Michaël Vwo extra klassen. Klinkt leuk, maar wat houdt het in? Wat heb je dan ‘extra’? Voor dit artikel heb ik met een aantal leerlingen en docenten gesproken over vwo extra.
De vwo-extra klassen zijn voor kinderen die net iets meer aan kunnen dan de reguliere vwo-klassen. Je hebt dan bijvoorbeeld moeilijkere vakken, je gaat sneller door de stof heen, hebt meer huiswerk en andere stof. Bijvoorbeeld TNO (Techniek Natuurkunde & Ontwerpen): De vwo extra-klassen zijn de enige klassen met deze leerwijze van techniek. Bij deze leerwijze van techniek werk je in de praktijk en in de theorie. Onder de praktijk verstaan wij het ontwerpen en maken van producten zoals pennenbakjes en mobielhouders. Ook bij deze leerwijze hoort theorie, de dingen die je moet weten bij het werken in het practicumlokaal.  Zonder theorie weet je bijvoorbeeld niet hoe je een boormachine moet gebruiken.

Interview met docent 1VX: Meneer Reesen (TNO).

-       -  Is er een duidelijk verschil bij het werken met 1VX ten opzichte van het werken met een reguliere vwo-klas?
- “Vwo-klassen hebben geen TNO dus daar kan ik geen antwoord op geven.”

- Wat is het verschil in de stof van vwo-extra en vwo?
                                                                    “In klas 2 en 3 doe ik bij natuurkunde meer stof waardoor alles net iets sneller moet. De extra stof is natuurlijk ook moeilijker. In de 4e klas is de stof gelijk maar doen de vwo-extra leerlingen 1 of 2 vakken meer.”

  - Is het makkelijker om te werken met vwo-extra of met vwo?          

“Het werken is niet makkelijker, maar wel anders. Vwo-extra snapt het vaak iets sneller maar moeten dus wel uitdaging hebben dus extra stof.”



De vwo-extra klassen zijn sinds het schooljaar 2012-2013 op het St. Michael College. Dat betekent dat er nu een 1VX, 2VX, V3X en een V4X is. Omdat ik, Ruben Kaandorp (1VX), nog maar net op het Michael zit, weet ik natuurlijk nog niet zo goed hoe het allemaal werkt. Daarom heb ik een paar mensen uit hogere vwo-extra klassen geïnterviewd.
Interview met leerling V3X: Jeroen Oord.

-        -  Denk je dat het leuker is om in een VX-klas te zitten, of om in een vwo-klas te zitten?
-           
Ik vind VX erg leuk omdat we eens in de zoveel tijd leuke opdrachten hebben en wij bij een aantal vakken andere/moeilijkere stof krijgen.”

-      -  Haal je eigenlijk hogere cijfers als je in een VX-klas zit?

Nee je haalt geen hogere cijfers, maar de stof is wel moeilijker. Dus om een voldoende te halen moet je meer je best doen.”

-       -   Riskeer je het meer om gele kaarten te krijgen in een VX-klas?

Nee, gele kaarten vallen er in onze klas niet zo veel. Gele kaarten hebben dan ook niks met het schoolniveau te maken.”

Lees hieronder een interview met een van mijn klasgenoten, waarin ik ging kijken wat hij tot nu toe van het vwo-extra vindt. 

Interview met leerling 1VX: Finn de Ridder.

-         -   Hoe vind jij het tot nu toe in 1vx?
Ik vind het tot nu toe leuk op het               SMC, maar het is misschien wel nog leuker doordat ik in 1VX zit.

-        -  Hoe zou jouw schoolcarrière er uitzien zonder vx?

Ik denk dat mijn schoolcarrière er niet heel anders uit ziet als ik niet in 1VX had gezeten maar het is wel anders dan andere klassen natuurlijk.

Kortom, vwo-extra voegt wel degelijk wat toe, maar of het nou heel anders is dan ‘gewone’ vwo? Ik denk het niet.

-          Ruben Kaandorp, 1VX






Geen opmerkingen:

Een reactie posten