zondag 11 december 2016

Blog 7Days: De Schoolkrantredactie: De verwachtingen vs. de werkelijkheid


Dit artikel, geschreven door Annemein Groeneveld is een leuk voorbeeld van een artikel waarin duidelijk wordt beschreven hoe het nou daadwerkelijk in de redactie gaat! Erg leuk om te lezen en ook onze redactie is geen uitzondering!

DE SCHOOLKRANTREDACTIE: VERWACHTINGEN VS. DE WERKELIJKHEID












18 oktober 2016
Vanaf de open dag van mijn school, wist ik het al: ik wilde lid worden van de schoolkrantredactie. Ik hoorde zo veel positieve verhalen. Toch is het nét iets anders dan ik me had voorgesteld. Drie stellingen met mijn ervaringen bij de schoolkrant.

1: Deadlines worden altijd gehaald
Nee, dat is in mijn hele schoolkrant-carrière nog nooit voorgekomen. Nog nooit. Wat maar al te vaak is voorgekomen, is dat de schoolkrant pas een maand na de deadline werd uitgedeeld. Met als gevolg dat er twee weken na Pasen een paaspuzzel in de krant stond. Oeps!

2: Er is altijd ruim voldoende inspiratie voor nieuwe stukken
Niks is zo troosteloos als de vergadering van een schoolkrant. De tafeltjes zijn bij elkaar geschoven, veertien verveelde gezichten staren voor zich uit. De begeleidende leraar komt vol enthousiasme de klas binnen met een bak snoep en thee. Bij het zien van de bak snoep worden de redactieleden ook enthousiast. Maar als de leraar vraagt of er nog ideeën zijn voor stukken, blijft het ongemakkelijk stil. 


3: De communicatie verloopt vlekkeloos
Ook dat is zeker niet zo. De een kan niet vergaderen op dit uur, en de ander kan weer niet vergaderen tijdens dat uur. Dus worden er twee vergaderingen afgesproken. Eén met de ene helft van de redactie en één met de andere helft van de redactie. En natuurlijk gaat dat niet goed. Een redactielid appte op een dag compleet in paniek dat ze nog het artikel ‘pleinvraag’ moest doen. Pas na heel wat gestreste berichten, drong het tot haar door dat de deadline pas de volgende maand was…

Ook al verloopt alles niet altijd even soepel, ik vind het geweldig om voor de schoolkrant te schrijven. En ach, één voordeel heeft het: ik heb een stuk groter probleemoplossend vermogen gekregen. Elk nadeel heeft z'n voordeel, toch? Leve de schoolkrant! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten